Biserica Schimbarea la faţă din Văleni

Localitatea: Piatra Neamţ
Adresa: Piatra Neamt

Scurtă descriere

Construită în jur de 1538, adăugiri secolul XVIII şi 1924.
In dreapta Bistritei, sub versantul estic al Cernegurei, se afla localitatea Valeni, asezare rurala de data mai recenta, devenita cartier al orasului Piatra-Neamţ. Pe un platou cuprins intre Bistrita si panta despadurita a muntelui, la capatul unui sir de case, biserica parohiala atrage atentia oricarui trecator prin infatisarea arhaica, prin patina intunecata a peretilor de lemn, dar si prin linia plina de eleganta a unui profil lipsit de orice element discordant. Respectiva biserica face parte dintre acele monumente care insumeaza calitati constructive deosebite, o indelungata existenta istorica si valori artistice practic inestimabile.
Din punct de vedere arhitectural, biserica poate fi calificata fara nici o rezerva ca fiind una dintre cele mai reusite realizari ale arhitecturii populare in lemn. intreaga constructie, executata din barne si scanduri groase de brad si de stejar pe temelie de piatra, tradeaza o mana de virtuos care a fixat in fiecare perete precizie, pricepere si imaginatie. Este de tipul bisericilor cu plan simplu in forma de nava, fara sanuri laterale si cu altar pentagonal, clopotnita aflandu-se in imediata apropiere, spre sud. Acoperisul de sindrila imbraca intreaga constructie in mod unitar, fara a sublinia la exterior decat prezenta altarului.
Interiorul este impartit in pronaos, naos si altar, pridvorul de la apus constituind, un adaos mai recent. Chenarele ferestrelor si cel al usii de la intrare sunt ornamentate cu incrustatii dense, care alcatuiesc motive geometrice de o meticuloasa executie. La usa, frecventul decor al snurului in relief reproduce simbolic torurile vechilor portaluri de la intrarea bisericilor lui Stefan cel Mare. Boltirea semicilindrica a pronaosului este rezolvata in mod original, mai ales in ceea ce priveste sustinerea ce se realizeaza in trepte de forma poligonala, ale caror dimensiuni se reduc in partea superioara. Catapeteasma actuala este un produs al ultimelor decenii, cea veche neavand nici pe departe forma traditionala. In locul fundalului de lemn sculptat care separa naosul de altar si pe care sunt pictate scenele si portretele riguros stabilite prin canoane, fara a se respecta o succesiune prestabilita. Aceste icoane, in marea lor majoritate, aveau o valoare istorico-artistica deosebita, semnalata ca atare de toti acei care si-au propus sa le cerceteze. Este vorba de cel putin trei grupe de icoane distincte ca stil si chiar ca structura plastica fiind executate, pe bucati de scandura atent pregatite cu un glet de ipsos. Din punct de vedere cronologic ele acopereau in intregime secolele XVI si XVII, iar ca factura artistica multe dintre ele se impun printre cele mai reusite creatii ale genului iconografic. Intr-o icoana ce-si propune ca subiect sanctificarea lui Aron Voda, regasim limpezimea albastrului de Voronet si toate acele caracteristici renascentiste ale secolului al XVI-lea. ’’Izgonirea din Rai’’ este de o forta sugestiva captivanta, iar o alta icoana, pictata pe ambele fete, etaleaza pe un fond auriu o gama cromatica impresionant de bogata. In anii ’70, toate icoanele vechi au fost preluate de Mitropolia Moldovei, dar multe altele s-au pastrat la Manastirea Bistrita, la Varatic, Agapia sau Neamţ, fiind usor de recunoscut dupa calitatile lor plastice si dupa chenarul in relief care le individualizeaza. In prezent se cunosc peste 150 de icoane a caror provenienta trimite la Valeni, fara a mai socoti pe cele raspandite in colectiile particulare.
Marele numar de lucrari, unitatea lor stilistica si continuitatea cronologica, indreptatesc ipoteza ca la Valeni a functionat, timp de peste doua veacuri, o prestigioasa scoala iconografica. In afara icoanelor, se cuvine amintit si Tripticul Ctitorilor intocmit in timpul lui Ieremia Movila si refacut in 1839. In lipsa unei inscriptii votive sau a unor documente care sa permita datarea exacta a monumentului, acest triptic constituie singura sursa demna de incredere, capabila sa fixeze unele puncte de reper in legatura cu inceputurile si existenta multiseculara a Manastirii Valeni. Pictura miniaturala din registrul superior este cea de inceput, din secolul al XVII-lea, asemanatoare stilistic cu miniaturile cunoscutelor Evangheliare de la Sucevita si ale Tripticului de la Vatra Moldovitei.

Lasă un răspuns